Energietoeslag

Algemeen

Door de stijging van de energiekosten komen veel mensen met een laag inkomen in de problemen. De Rijksoverheid heeft geld beschikbaar gesteld en helpt deze inwoners met een eenmalig bedrag per huishouden. Mensen met een uitkering krijgen dit bedrag automatisch. Heeft u geen uitkering, maar wel een laag inkomen? Dan kunt online het aanvraagformulier invullen en daarmee de energietoeslag aanvragen. Dit kunt u doen door te klikken op het woord aanvraagformulier.
Twijfelt u of u recht heeft op de energietoeslag? Lees dan de informatie op deze pagina goed door. Neem bij vragen contact op met Schakel (zie ‘hulp nodig’).

Hulp

Heeft u vragen? Twijfelt u of u recht hebt op de energietoeslag? Of heeft u zorgen als gevolg van de verhoogde energielasten. Via Schakel kan gekeken worden naar een passende oplossing. Schakel kijkt samen met u naar een oplossing.

  • Bellen: 0541-854401
  • Mailen: werkeninkomen@noaberkracht.nl
  • Langskomen: Elke werkdag van 9 tot 12
    Bij de balie van Schakel Dinkelland. Nicolaasplein 5 Denekamp
  • U kunt hulp krijgen bij de bibliotheek Dinkelland. Ook als u geen lid bent, kunt u hier terecht. 
    U kunt bellen, tel.nr.: 0541-351710, mailen: info@bibliotheekdinkelland.nl of langskomen om een afspraak te maken: Oranjestraat 21 in Denekamp.
    Maandag: 13.30-20.00
    Woensdag: 13.30-17.30
    Donderdag: 13.30-17.30
    Vrijdag: 13.30-17.30

Ontwikkelingen 2023
Gemeenten mogen van het Rijk de eenmalige energietoeslag 2023 uitkeren. 

Tegemoetkoming door gemeente
De gemeente Dinkelland wil huishoudens met een laag inkomen tegemoetkomen in de energiekosten. Daarom heeft het college besloten een eenmalige energietoeslag 2023 van maximaal € 800,-- te geven aan alle huishoudens met een laag inkomen. De hoogte van de energietoeslag is afhankelijk van uw inkomen.

Mocht u acuut in de problemen komen dan kunt u zich melden bij Schakel.
Schakel zit in de hal van het gemeentehuis en is dagelijks van 9.00 tot 12.00 uur geopend. Uiteraard zijn wij ook telefonisch bereikbaar via 0541-854401.
Ook kunt u voor uw vragen mailen. Het e-mailadres is werkeninkomen@noaberkracht.nl.

Voor wie

Goed om te weten

  • De energietoeslag is voor huishoudens met een inkomen tot 150% van de bijstandsnorm. Dit kunnen inkomsten zijn uit werk of via een uitkering. Hoe hoog uw inkomen maximaal mag zijn hangt af van uw situatie (bijvoorbeeld of u samen woont, alleen woont, AOW ontvangt en/of pensioen ontvangt).
  • We beoordelen per persoon of iemand in aanmerking komt. We kijken daarbij alleen naar het inkomen. Of u een huis bezit en welk bedrag op uw bankrekening staat maakt niet uit. Verder telt onder andere vakantiegeld, zorgtoeslag en huurtoeslag niet mee.
  • De energietoeslag wordt dus niet gekort op uw uitkering. Ook heeft het geen invloed op (eventuele) kwijtschelding van gemeentelijke belastingen.
  • Heeft u een uitkering van de gemeente, dan hoeft u niets te doen. Ook als u op grond van de energietoeslag 2022 al eerder een bijdrage heeft ontvangen, krijgt u de bijdrage automatisch. Is er iets gewijzigd in uw situatie of kunnen wij het recht nu niet automatisch vaststellen, dan krijgt u van ons een brief met een aanvraagformulier en nadere uitleg. Wij hebben dan vaak wat aanvullende gegevens van u nodig.

Welk inkomen wordt meegeteld?
De energietoeslag is voor huishoudens met een inkomen tot 150% van de bijstandsnorm. Hieronder vindt u een aantal voorbeelden van maximale inkomens (De bedragen zijn netto per maand en exclusief vakantietoeslag.):

De geldende inkomensgrenzen, 150% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm, zijn:

  • Echtparen met een inkomen van maximaal € 2.631,51
  • Alleenstaande (ouders) met een inkomen van maximaal € 1.829,46
  • Echtpaar met alleen een AOW met een maximaal inkomen van € 2.753,55
  • Alleenstaande met alleen een AOW met een inkomen van maximaal € 2.031,71
  • Echtpaar met AOW en een pensioen maximaal € 2.803,65
  • Alleenstaande met AOW en pensioen € 2.056,76

Bovenstaande bedragen kunnen lager zijn, als er sprake is van een kostendelerssituatie.

Het gaat om uw netto maandinkomen van de maand dat u uw aanvraag indient. Dus het bedrag dat u (en uw eventuele partner) op uw loonstrook of uitkeringsspecificatie heeft staan. Een voorbeeld is: als u een aanvraag indient over de maand april wij naar het inkomen kijken van de maand maart. Alleen als u wisselende inkomsten heeft moet u bewijsstukken van uw inkomen inleveren over drie maanden voorafgaand aan de maand dat u uw aanvraag indient.

Als inkomen telt onder andere mee:

  • Loon
  • Uitkering, zoals WW, ZW, WIA, WAO, bijstand of iedere andere sociale uitkering
  • AOW en aanvullend pensioen
  • Inkomen uit eigen onderneming
  • Inkomen uit verhuur
  • Partner- en of kinderalimentatie

 U kunt de energietoeslag over 2023 aanvragen tot en met 31 juli 2024.

Voorwaarden

Aan welke voorwaarden moet ik voldoen?

  • U heeft een inkomen dat niet meer is dan 150% van de bijstandsnorm
  • U moet kunnen aantonen dat u een energiecontract op naam heeft staan. Heeft u dit niet door bijvoorbeeld een tussenmeter? Dan voldoet een WOZ-aanslag/verontreinigingsheffing beschikking. Deze kunt u digitaal opvragen via www.dinkelland.nl/woz (via ‘raadplegen van uw aanslagbiljet). Kunt u uw WOZ-aanslag niet digitaal bekijken of bent u pas in uw huidige woning komen wonen? Dan kunt u een beschikking opvragen via het contactformulier van de gemeente.
  • Per huishouden kunt u één keer energietoeslag krijgen. U heeft een huishouden als u op een vast adres woont, alleen of met anderen.
  • U heeft een vaste woon- of verblijfplaats in de gemeente en bent daar niet alleen ingeschreven met een briefadres.
  • U verblijft niet in een instelling (bijvoorbeeld een verpleegtehuis).
  • U betaalt de energierekening van uw eigen bankrekening.
  • U kunt de energietoeslag over 2023 aanvragen tot en met 31 juli 2024. 

Hoe kan ik de energietoeslag aanvragen?
Heeft u een uitkering van de gemeente? Dan zijn uw gegevens bij ons bekend. U hoeft geen aanvraag in te dienen. 

Krijgt u geen uitkering van de gemeente? Dan kunt u op twee manieren een aanvraag indienen. U kunt de aanvraag per post insturen of u kunt online het formulier invullen, daarna dit formulier downloaden, printen en ingevuld inleveren bij Schakel. Het loket van Schakel zit in het gemeentehuis en is open op maandag t/m vrijdag 9.00 tot 12.00 uur. U kunt ook contact opnemen met Schakel via 0541-854401of werkeninkomen@noaberkracht.nl. Zij helpen u graag.

Lukt het niet om digitaal aan te vragen? Dan kunt u zich melden bij Schakel.

Kosten besparen

Komt u financieel in de problemen door de stijgende energierekening? Wij helpen u. Er zijn verschillende (financiële) regelingen om uw woning energiezuiniger te maken. Kijk voor meer informatie op: www.dinkelland.nl/verduurzaming

Of kijk op duurzaambouwloket.nl/dinkelland voor handige tips over hoe u energie kan besparen. Hier kunt u ook een gratis afspraak maken met een energiecoach. Deze geeft u advies en helpt u energie besparen.

Tijdelijk noodfonds energie

Dit noodfonds sluit 20-03-2024 om 23.59 uur. Alle lopende aanvragen zullen nog in behandeling genomen worden, maar er kunnen geen nieuwe aanvragen meer ingediend worden.