De gemeente verstrekt subsidies aan stichtingen, instellingen of verenigingen die zich inzetten voor cultuur, maatschappelijk werk, welzijn en vrijetijdsbesteding, enz. Het doel van de subsidie is het ondersteunen en stimuleren van activiteiten en het realiseren van een breed aanbod van voorzieningen voor inwoners van Dinkelland.
Subsidies
Heeft de activiteit betrekking op een kalenderjaar (januari t/m december)? Vraag de subsidie aan vóór 1 oktober in het voorafgaande jaar. Voorbeeld: u wilt subsidie aanvragen voor 2018, dus dient u de aanvraag uiterlijk 30 september 2017 in. Na afloop van het subsidiejaar dient u een verantwoording in, over hoe u de subsidie heeft besteed.
U kunt het hele jaar een aanvraag indienen voor een eenmalige subsidie. Vraag de subsidie ten minste 12 weken voor de start van een activiteit aan. Het is mogelijk dat u de subsidie moet verantwoorden, hierover krijgt u dan bericht.
Subsidie aanvragen
Mocht u een subsidie willen aanvragen bij de gemeente Dinkelland, dan adviseren wij u vooraf de Algemene subsidieverordening (ASV) te bekijk of uw aanvraag aan de criteria kan voldoen. De Asv kunt u hier downloaden. Daarnaast kunt u de Algemene wet bestuursrecht (Awb) raadplegen.
Hoe vraagt u subsidie aan
Ingeschreven bij de KvK (aanvragen met eHerkenning)
Stichtingen, instellingen of verenigingen die ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel kunnen digitaal hun subsidieaanvraag doen via eHerkenning. Klik hier om subsidie aan te vragen via eHerkenning. Op het volgende tabblad vindt u meer informatie over eHerkenning en hoe u dit kunt aanvragen (zie bovenin 'wat is eHerkenning'). U kunt uw subsidieaanvraag volgen op uw Persoonlijke Internet Pagina (PIP). Meer informatie hierover vindt u hier.
Niet ingeschreven bij de KvK (aanvragen met DigiD)
Stichtingen, instellingen of verenigingen die NIET ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel kunnen digitaal hun subsidieaanvraag doen via DigiD. Klik hier om subsidie aan te vragen via DigiD. Op het volgende tabblad vindt u meer informatie over subsidieaanvraag via DigiD (zie bovenin 'subsidieaanvraag met DigiD'). U kunt uw subsidieaanvraag volgen op uw Persoonlijke Internet Pagina (PIP). Meer informatie hierover vindt u hier.
Subsidieregeling Sportverenigingen
Deze subsidieregeling ‘Stimulering bouw en onderhoud sportaccommodaties’ is ter compensatie voor het niet meer kunnen aftrekken van de BTW die in rekening wordt gebracht bij de bouw of verbouw van een sportaccommodatie of bij de aanschaf en onderhoud van sportmaterialen.
Hoogte subsidie
De regeling subsidieert 20% van de kosten voor de bouw en het onderhoud van sportaccommodaties en de aanschaf en het onderhoud van sportmaterialen. De subsidieaanvraag moet minimaal € 5.000,- zijn en mag maximaal € 2.500.000,- zijn per kalenderjaar. Dit betekent dat er minimaal € 25.000,- moet worden geïnvesteerd (subsidiabele kosten) om voor subsidie in aanmerking te komen.
Er is een aanvullende subsidie mogelijk van 15% voor de kosten van maatregelen voor energiebesparing en duurzame energieopwekking, en voor het toegankelijk maken van sportaccommodaties voor mensen met een beperking.
Het Ministerie van VWS heeft voor 2019 een bedrag van € 87 miljoen beschikbaar. Dit wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst. De subsidie wordt hoogstens drie jaar verstrekt.
Subsidieaanvragen
Deze subsidieregeling is van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). De subsidie moet daarom ook bij het Ministerie van VWS worden aangevraagd. Vanaf 2 januari 2019 kunt u online subsidie aanvragen via de site van het Ministerie VWS. Meer informatie hierover volgt na Prinsjesdag.
Meer informatie
Alle informatie staat in de subsidieregeling ‘Stimulering bouw en onderhoud van sportaccommodaties’. Vragen over deze regeling of de aanvraag hiervan, kunt u mailen naar sportregeling@minvws.nl.
Mocht u naar aanleiding van dit bericht nog vragen hebben aan de gemeente, kunt u contact opnemen met het Klant Contact Centrum, Telefoon: (0541) 854100, of een e-mail sturen naar subsidiebureau@noaberkracht.nl.