Vanaf 1 april 2013 is de Aanbestedingswet 2012 in werking getreden. De gemeente Dinkelland heeft samen met Twentse gemeenten, de Veiligheidsregio en de Regio Twente het inkoop en aanbestedingsbeleid aangepast aan de wetgeving.
Heeft u als ondernemer vragen over het inkoopbeleid of aanbestedingsbeleid van de gemeente? Dan vindt u hier nadere informatie.
De gemeente als inkoper
In de gemeente Dinkelland zijn de verschillende afdelingen zelf verantwoordelijk voor de inkoop. Ter ondersteuning en advisering hiervan heeft de gemeente twee inkoopcoördinatoren aangesteld. Deze inkoopcoördinatoren hebben als taken:
- Ondersteuning bieden aan en begeleiden van de afdelingen bij Europese, nationale en onderhandse aanbestedingsprocedures;
- Coördineren en signaleren;
- Opstellen, uitdragen en bewaken van het beleid;
- Adviseren, gevraagd en ongevraagd.
Inkoopcoördinatoren gemeente Dinkelland
De inkoopcoördinatoren van de gemeente Dinkelland zijn Mariëlle Eshuis en Cindy Meijer. U kunt hen als volgt bereiken:
- telefoon: 0541 854100
- e-mail: inkoop@noaberkracht.nl
Inkoopbeleid en aanbestedingsbeleid
Op 17 april 2018 heeft het college van B&W het inkoop en aanbestedingsbeleid en de (regionale) klachtenregeling vastgesteld. Hierbij is gekozen om Twentebreed hetzelfde beleid vast te stellen, zodat ondernemers bij alle gemeenten (en de Regio Twente en de Veiligheidsregio) te maken hebben met dezelfde uitgangspunten en voorwaarden. Ook gebruiken we dezelfde inkoopvoorwaarden in Twente.
Uit gesprekken met ondernemersvertegenwoordigingen in Twente (o.a. MKB Nederland, VNO-NCW, Bouwend Nederland) blijkt dat er veel behoefte is aan uniformiteit in de inkoop- en aanbestedingspraktijk van gemeentelijke opdrachtgevers. Door de vaststelling van dit beleid is daarmee aan die wens voldaan.
Het inkoop- en aanbestedingsbeleid is gebaseerd op het modelbeleid van de Vereniging Nederlandse Gemeenten en is het raamwerk voor inkoop en aanbestedingen.
Lokale en regionale Ondernemers
De gemeente vindt het belangrijk dat lokale en regionale ondernemers daar waar mogelijk de kans hebben om een opdracht van de gemeente te ontvangen. Dit is ook in het beleid opgenomen. Benadrukt wordt dat met het (nieuwe) beleid geen sprake is van protectionisme en dat niet-lokale ondernemers ook nog steeds kans blijven maken op opdrachten. Aanleiding voor dit uitgangspunt is dat de gemeente hiermee borgt dat ze oog heeft voor de belangrijke taak die lokale en regionale ondernemers vervullen als ruggengraat van de economie en werkgelegenheid in de omgeving.
Maatschappelijk verantwoord inkopen
Waar mogelijk zal de gemeente haar positie als opdrachtgever aanwenden om arbeidsparticipatie van specifieke doelgroepen uit de samenleving te realiseren. Gezien ervaring uit de afgelopen jaren is het niet wenselijk hier een uniforme werkwijze voor vast te leggen maar zal er (in samenspraak met ondernemers(organisaties)) en Regiogemeenten gezocht worden naar optimale invulling van deze doelstelling.
Duurzaam inkopen: Manifest Duurzaam Inkopen
Op 4 maart 2014 is het Manifest Duurzaam Inkopen ondertekend door de burgemeester. Met de ondertekening van dit Manifest verklaart de gemeente Dinkelland dat duurzaam inkopen de aandacht heeft. Dit zal de komende tijd in beleid worden uitgewerkt.