Kwijtschelding
Algemeen
Kwijtschelding
Elk jaar krijgt u van de gemeente een aanslag gemeentelijke belastingen. Hebt u een laag inkomen? Dan komt u misschien in aanmerking voor kwijtschelding. In dat geval hoeft u sommige belastingen niet of maar gedeeltelijk te betalen. Of u in aanmerking komt voor kwijtschelding, hangt af van uw persoonlijke en financiële omstandigheden (zoals inkomen, vermogen en woonlasten).
Elk verzoek tot kwijtschelding wordt individueel beoordeeld aan de hand van uw persoonlijke situatie. Meer informatie vindt u in de normbedragen kwijtschelding belastingen per 1 juli 2024, zie downloads. Het normbedrag is het bedrag dat nodig is voor de noodzakelijke kosten van bestaan (gas, water, elektriciteit, kleding, telefoon, ect.)
Heeft u:
- Een minimuminkomen?
- Geen eigen woning met overwaarde?
- Geen voertuig dat meer waard is dan € 3.350?
- De aanslag nog niet betaald, of niet langer dan drie maanden geleden volledig betaald?
Dan kan het zinvol zijn om kwijtschelding aan te vragen. Vraag de kwijtschelding online aan via bovenstaande knop. Houd de inloggegevens van uw DigiD bij de hand.
Liever een aanvraagformulier op papier? Dit is mogelijk door te bellen naar 0541-854100. Vraag naar de invorderingsambtenaar.
Veel gestelde vragen
Veel gestelde vragen
-
Kwijtschelding kan alleen aangevraagd worden voor:
- Afvalstoffenheffing (basistarief);
- Rioolheffing;
- Onroerendezaakbelastingen;
- Afvalstoffenheffing (variabel tarief) tot een maximumbedrag van € 42,40.
-
U komt niet in aanmerking voor kwijtschelding als:
- u en/of uw partner een bedrijf hebt of zelfstandig een beroep uitoefent;
- u en/of uw partner beschikt over voldoende betalingscapaciteit (Dit is uw besteedbaar inkomen – het voor u geldende normbedrag);
- u en/of uw partner in het bezit bent van een auto met een waarde van meer dan € 3.350;
- u en/of uw partner overwaarde heeft op uw eigen woning. Dit betekent dat de WOZ-waarde van uw woning is hoger dan uw hypotheekschuld;
- u en/of uw partner vermogen heeft op bank- en/of spaarrekeningen dat hoger is dan het voor u geldende normbedrag (kosten van bestaan).
-
Als u geen recht hebt op kwijtschelding, kan de gemeente u toch helpen. Mocht u de aanslag binnen het termijn niet kunnen betalen, neem dan altijd contact met ons op. U kunt dan een betalingsregeling treffen.
-
Vanaf 1 januari 2018 is ook de kostendelersnorm uit de Participatiewet van toepassing. Dit betekent dat bij de beoordeling van een verzoek om kwijtschelding rekening wordt gehouden met uw medebewoners ouder dan 21 jaar die een eigen inkomen hebben. Zij worden kostendelers genoemd. Naar mate er meer kostendelende medebewoners zijn wordt de kwijtscheldingnorm lager. De hoogte van het inkomen van de kostendelers en de soort relatie die u met de kostendeler heeft zijn niet van belang. Het maakt ook niet uit waarom u in één huis woont. Een uitzondering hierop zijn studenten en kostgangers met een commerciële huurprijs.
-
Wij streven ernaar om binnen 8 weken na ontvangst van uw verzoek een besluit te nemen. Als er bij de beoordeling nog aanvullende informatie nodig is, krijgt u hierover een brief. Zorg dat u deze brief binnen 14 dagen beantwoord, zo voorkomt u dat uw verzoek om kwijtschelding wordt afgewezen.
-
Hiervoor moet u bewijsstukken meesturen. Zorg ervoor dat u de benodigde stukken alvast digitaal verzamelt. De meest voorkomen stukken zijn:
- Kopie laatste bankafschrift met saldo van u en van uw eventuele partner
- Kopie meest actuele inkomstenspecificatie van u en van uw eventuele partner
- Kopie van de laatste huurspecificatie (voor en achterkant)
- Kopie kentekenbewijs
- Kopie meest actuele beschikking van de Toeslagen
- Kopie meest actuele polisblad zorgverzekering