Column | Hard werken aan onze eigen gemeenschap

Begin vorig jaar begon ik als gemeentesecretaris hier in Dinkelland. De verkiezingen stonden voor de deur en er lagen pittige uitdagingen. Dat was natuurlijk boeiend en ik ben meteen vol enthousiasme aan de slag gegaan. Al snel kwam ik erachter dat ik hier in een hele prettige en professionele organisatie was beland: Noaberkracht.

Bij Noaberkracht werken wij nu met ruim 400 vaste medewerkers al 10 jaar voor zowel de gemeente Tubbergen als Dinkelland. Noaberkracht heeft zich in deze tijd ontwikkeld tot een moderne en vooral betrokken ambtelijke organisatie. Laagdrempelig en met behoud van de Twentse nuchterheid. Zeker niet het soort gemeentelijke organisatie waar ik de hardnekkige vooroordelen over ‘ambtenaren’ in herken. Ik sta daarom ook helemaal achter de slogan ‘Anders ambtenaar worden’, die wij op onze website werkenbijnoaberkracht.nl voeren.

“Sterke band met onze eigen gemeenschap”

Het grootste deel van onze medewerkers is zelf ook inwoner van deze gemeente en heeft een sterke band met hun gemeenschap. Zij hebben dezelfde belangen en behoeften als alle andere inwoners. Het gemeenschappelijke belang is dus ook het eigen belang. Je voelt hier die ‘drive’. Ik merk dat die extra motivatie in de haarvaten van de organisatie zit.

Samen kunnen we het verschil maken

We werken hard aan een samenlevingsgerichte aanpak, waarbij we onze inwoners zoveel mogelijk betrekken bij alles wat we doen. We willen dat onze gemeente een plek is waar iedereen zich thuis voelt en waar we samenwerken aan een duurzame toekomst. En natuurlijk is dit niet altijd even gemakkelijk. Samenlevingsgericht werken kan soms best lastig zijn. Zeker omdat we voor onze inwoners de goede antwoorden willen geven op de forse maatschappelijke uitdagingen waar wij als gemeente voor staan.

Wij durven naar onszelf te kijken

Onze medewerkers zijn voortdurend bezig om te kijken hoe we de inwoners van onze gemeente kunnen betrekken bij het beleid en de projecten die we uitvoeren. Echt luisteren naar de behoeften van inwoners en deze vertalen naar concrete acties. Betekent dit dan dat we het in de ogen van onze inwoners altijd goed doen? Nou nee. Wij zien ook wel eens zaken over het hoofd of slaan in gesprekken met onze inwoners net niet de juiste toon aan. Daarnaast is de boodschap soms niet leuk en stemt zelfs de juiste toon tot onvrede. Toch kan ik rustig zeggen dat er weinig zaken echt mis gaan. Wij durven naar onszelf te kijken en zaken - die misschien niet helemaal goed zijn gegaan - proberen wij ook direct te herstellen.

“Een organisatie die medewerkers en inwoners als één geheel ziet.”

Minder klachten

In ons jaarlijks overzicht van klachten zien wij gelukkig een daling. Dit laat zien dat we met elkaar goed op weg zijn. Vijf jaar geleden zijn wij begonnen met een ‘andere aanpak’ van klachtbehandeling. We proberen een klacht altijd eerst ‘informeel’ op te lossen. Het liefst gaan we eerst in gesprek met de inwoner om het hele verhaal achter de klacht te horen. Meestal vinden we zo samen een oplossing die voor allebei werkt.

Het informele gesprek werkt, want al vijf jaar lang worden bijna alle klachten op deze manier opgelost. Inwoners geven vaak aan dat ze zich echt serieus genomen voelen. Door het gesprek aan te gaan en goed te luisteren leren wij ook veel, waarmee wij onze dienstverlening kunnen verbeteren. Deze succesvolle aanpak is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een vaste werkwijze binnen de gemeente.

Ik ben trots op onze organisatie, die medewerkers en inwoners als één geheel ziet. Als ik terugkijk op mijn eerste jaar hier in het mooie Dinkelland, dan kan ik zeggen dat Noaberkracht voor mij als thuiskomen voelt. En dat geeft vertrouwen naar de toekomst!

Coen Luttikhuis
Gemeentesecretaris gemeente Dinkelland