Column | Wij wachten liever niet tot de provincie het windbeleid uit onze handen neemt

Het is een behoorlijke tijd stil geweest over de mogelijkheid om ook in Dinkelland windenergie op te wekken. Maar het zal de meesten opgevallen zijn dat de discussie nu weer in volle hevigheid is losgebrand.

Waarom doen we het ook alweer?

De gevolgen van de opwarming van de aarde zien we niet alleen wereldwijd met meer bosbranden, overstromingen, grote droogte, gebrek aan water en voedseltekorten. Ook om ons heen zien we de effecten. Denk bijvoorbeeld aan extreme hitte, droogte en het vaker voorkomen van zware regenval. Om de klimaatverandering te vertragen zijn internationale afspraken gemaakt. In Nederland zijn deze vertaald in het Nationaal Klimaatakkoord, waarin als doel is opgenomen dat de CO2-uitstoot in 2030 met 55% verminderd moet zijn en in 2050 is Nederland klimaatneutraal. Elke regio moet daaraan zijn bijdrage leveren.

Niet alleen windenergie

We willen in Dinkelland een fijne leefomgeving die ook voor onze kinderen en kleinkinderen duurzaam, veilig en gezond is. Daar hoort bij dat we energie gebruiken die duurzaam is opgewekt. We werken in Dinkelland hard aan een uitgebalanceerde mix van duurzame bronnen. Met biogas en geothermie voor warmte proberen we de elektriciteitsbehoefte voor verwarming te beperken, als we geen aardgas meer gebruiken. En met zon en wind kunnen we de benodigde elektriciteit opwekken. In Twente is voor 2030 afgesproken dat we 1.500 GWh duurzame elektriciteit opwekken. De gemeenten uit Noordoost Twente (Dinkelland, Losser, Oldenzaal en Tubbergen) dragen daaraan bij met 225 GWh. Om een goede afweging in samenhang te kunnen maken, moeten windbeleid en het beleid over zonnevelden tegelijk worden besproken. Dit is van belang, omdat één windmolen evenveel stroom oplevert als ruim tien voetbalvelden met zonnepanelen.

“Voor onze inwoners willen wij de hinder zoveel mogelijk beperken en streven we naar 100% lokaal eigendom.”

Windbeleid voor Noordoost Twente

Eind 2020 heeft het concept beleid voor windenergie in Noordoost Twente ter inzage gelegen. Daarin zijn globale zoekgebieden opgenomen waar op basis van een landschappelijke analyse windturbines mogelijk zouden zijn. Dit heeft ruim tweehonderd zienswijzen opgeleverd voor de vier gemeenten samen. Onze gemeenteraad besloot daarop om voorlopig geen windbeleid vast te stellen. Begin 2022 werd een routekaart vastgesteld, waarin de te volgen processtappen zijn opgenomen om te komen tot een windbeleid. Belangrijke voorwaarden daarin zijn: dat het RIVM duidelijkheid biedt over de te hanteren geluidsnormen en dat het rijk heldere afstandsnormen vaststelt. Aan beide voorwaarden wordt op afzienbare termijn niet voldaan. Dat zou er voor pleiten om niets te doen. Maar tegelijkertijd staat de wereld niet stil.

Regie houden of uit handen geven?

De Provincie Overijssel geeft helder aan dat er niet gewacht kan worden. Als er geen windbeleid door de gemeente is vastgesteld, zal de beoordeling van aanvragen van initiatiefnemers worden getoetst door de provincie. Dat betekent dat we geen directe invloed meer hebben op de plek waar het kan, de te hanteren geluidsnormen en de minimale afstand naar woningen. Bovendien hebben we dan geen invloed op het lokale eigendom en het verdelen van de winsten die met de windturbines worden gemaakt. De ‘energie-cowboys’ hebben dan vrij spel. Daarom hebben we er voor gekozen om toch aan de slag te gaan. We hebben de provincie gevraagd om ons voorlopig de tijd te geven om windbeleid te ontwikkelen en in de tussentijd geen aanvragen van initiatiefnemers in behandeling te nemen. Die toezegging hebben we gekregen!

Lusten en lasten eerlijk verdelen

Voor onze inwoners willen wij de hinder zoveel mogelijk beperken en streven we naar 100% lokaal eigendom. We vinden dat eventuele hinder voor onze inwoners zoveel mogelijk moet worden voorkomen. Ik snap dat de inwoners nabij de zoekgebieden zich daar erg veel zorgen over maken. In het nog vast te stellen windbeleid stellen we daarom sowieso normen die duidelijk strenger zijn dan bij het concept windbeleid werden gehanteerd. De geluidsnorm is verlaagd naar 45 dB-Lden, dat is 60% minder geluid en de afstandsnorm wordt verhoogd naar 400 meter. Daarnaast streven wij naar 100% lokaal eigendom, zodat de lusten en lasten eerlijk worden verdeeld.

Inloopbijeenkomsten

Een eerste stap die we nu hebben gezet, zijn inloopbijeenkomsten over de verfijning van twee zoekgebieden in onze gemeente. Tijdens deze bijeenkomsten hebben we een toelichting gegeven op het voorstel om toch aan de slag te gaan met windbeleid en de verfijning binnen de oorspronkelijke zoekgebieden Denekamp - Noord Deurningen en Saasveld. Beide bijeenkomsten zijn gelukkig heel goed bezocht. We hebben veel reacties gehoord van inwoners die dichtbij het zoekgebied wonen en van andere geïnteresseerden. Dat geeft ons een goed beeld van wat er leeft en waar de inwoners zich zorgen over maken.

De meeste bezoekers zijn zich er bewust van dat windenergie noodzakelijk is. En de criteria die zijn toegepast voor de verfijning binnen de zoekgebieden zijn duidelijk. Maar er zijn veel vragen over de oorspronkelijke zoekgebieden die in het concept windbeleid zijn voorgesteld en nu als basis dienen. Ook zijn er wisselende reacties op de afstand tot de woning. De afstandsnorm van 400 meter en een geluidsnorm van 45 dB-Lden bieden meer bescherming, ook voor geluid in de nacht, dan wanneer er geen normen zijn. Al vinden de mensen die dichtbij de zoekgebieden wonen deze afstand nog te klein.

Vervolgproces

De inloopbijeenkomsten waren een start. De gestelde vragen, gemaakte opmerkingen en de eerdere zienswijzen worden beantwoord. De komende periode gaan we bovendien intensief in overleg met de directe omgeving. Verder betrekken we de GGD erbij om de gezondheidseffecten van windturbines toe te lichten. We gaan er vanuit dat dit samen voldoende informatie gaat opleveren, zodat de gemeenteraad eind maart 2023 de juiste afweging kan maken.

Cel Severijn
Wethouder gemeente Dinkelland