Rondweg Weerselo

Status: In voorbereiding

Update: 30 oktober 2025

De plannen voor een nieuwe rondweg om Weerselo zijn voorlopig uitgesteld. Dit komt door de landelijke stikstofregels. Toch blijven de gemeente Dinkelland en de provincie Overijssel zich inzetten voor een veilig, leefbaar en goed bereikbaar dorp.

Een besluit met impact

De rondweg is al jarenlang onderwerp van gesprek in Weerselo. Er is door inwoners, werkgroepen, de dorpsraad en ondernemers veel tijd en aandacht aan besteed. We begrijpen dat het uitstellen van het plan vragen oproept, of misschien ook teleurstelling.

De stikstofregels maken het op dit moment niet mogelijk om het project uit te voeren. Dat besluit is niet zomaar genomen. Tegelijk willen we duidelijk maken: we laten het hier niet bij. Er zijn andere stappen die wel mogelijk zijn.

Wat gebeurt er nu?

Gemeente en provincie nemen op korte termijn maatregelen die bijdragen aan meer veiligheid en een betere leefomgeving in het dorp:

  • De Bisschopstraat (N343) wordt opnieuw ingericht.
  • De Legtenbergerstraat wordt opnieuw ingericht, vanaf café De Troll tot aan het begin van de bebouwde kom.

Meedenken?

Op woensdag 24 september 2025 vonden er gesprekstafels plaats bij Partycentrum Ensink in Weerselo. Tijdens deze bijeenkomst gingen inwoners met elkaar in gesprek en dachten zij mee over de thema’s rondom de Legtenbergerstraat (gemeente Dinkelland) en de Bisschopsstraat (provincie Overijssel).

In het volgende onderdeel leest u een samenvatting van de gesprekken en de belangrijkste punten die daarbij naar voren kwamen.

Samenvatting gesprekken over verkeer in Weerselo

In september 2025 spraken de gemeente Dinkelland en de provincie Overijssel met inwoners, ondernemers en belangenorganisaties over uitstel van het project Rondweg Weerselo en het verbeteren van de verkeersveiligheid en leefbaarheid op de Legtenbergerstraat en Bisschopsstraat in  Weerselo. 

Gesprekken met organisaties
Op 3 en 11 september 2025 spraken we met Stichting Ons Dorp, Werkgroep Rondweg Weerselo Oost, Ondernemersvereniging Weerselo en Dorpsraad Weerselo.

Tijdens deze bijeenkomsten werd uitgelegd dat de rondweg voorlopig niet kan worden aangelegd door de stikstofregels. Totdat daar een oplossing voor is, werken gemeente en provincie aan verbeteringen binnen het dorp zelf.

Belangrijke punten uit deze gesprekken:

  • De meningen over de rondweg verschillen. Wel steunen de groepen het idee om op korte termijn maatregelen in het dorp te nemen.
  • De Legtenbergerstraat wordt als druk en onveilig ervaren. Vooral door zwaar verkeer, lawaai en hoge snelheid.
  • Op de Bisschopsstraat is men bang dat snelheidsremmende maatregelen juist meer geluid, trillingen en opstoppingen veroorzaken.
  • De nadruk moet liggen op veilig oversteken en het verbeteren van de leefbaarheid.
  • De groepen vinden het belangrijk dat de maatregelen later worden geëvalueerd.

Gesprekstafels 
Op 24 september 2025 gingen inwoners en belanghebbenden in gesprek over mogelijke oplossingen. Dit gebeurde aan de hand van een praatplaat met voorbeelden van maatregelen.

Legtenbergerstraat (uitgevoerd door gemeente Dinkelland)
Inwoners waarderen delen van de huidige plannen, zoals de brede stoepen, straatjuwelen en gelijkwaardige kruisingen. Tegelijk maken zij zich zorgen over veiligheid, geluid en zwaar verkeer.

Belangrijkste punten uit de gesprekken:

  • Er wordt te hard gereden, wat gevaarlijk is voor kinderen en fietsers.
  • Zwaar verkeer, zoals vrachtwagens en landbouwvoertuigen, zorgt voor onveiligheid en overlast.
  • Inwoners willen dat de straat een asfaltlaag krijgt. Dat rijdt volgens een meerderheid stiller dan klinkers.
  • Liever slingers, groen en versmallingen dan drempels of plateaus.
  • Brede fietsstroken en goede stoepen aan beide kanten van de straat.
  • Meer groen en verlichting, zodat de straat prettiger en veiliger wordt.

Inwoners willen graag samen met de gemeente verder werken aan een plan voor een veilige, rustige en groene straat, waar auto’s te gast zijn en ruimte is om te lopen, fietsen en spelen.

Bisschopsstraat tussen De Aanleg en de Weerselerveldweg (uitgevoerd door provincie Overijssel)
De deelnemers gaven allemaal aan een 30 km/u zone geen goed idee te vinden. Ze zijn bang dat snelheidsbeperkende maatregelen die bij 30 km/uur horen, zoals drempels en klinkers, voor geluidsoverlast, trillingen, opstoppingen en meer uitstoot van uitlaatgassen zorgen. Ook voor hulpdiensten het openbaar vervoer zijn dit soort maatregelen niet prettig. 

Belangrijkste aanvullende punten uit de drie gespreksrondes:

  • Zorg dat fietsers en voetgangers veilig over kunnen steken. Vooral ter hoogte van De Aanleg/Gunnerstraat en de Sint-Remigiusstraat/Plus Supermarkt. Voor De Aanleg/Gunnerstraat werd een bredere fietsoversteek genoemd. Ook was er de suggestie voor de aanleg van een rotonde. De provincie onderzoekt of een rotonde hier past. De ruimte is krap.
  • De (fiets)oversteek bij Blokhuis wordt als veilig ervaren, vooral omdat deze breder is
  • De wachttijden voor verkeer vanuit De Aanleg richting het zuiden/Oldenzaal zijn erg lang. Dat is ook zo op de Gunnerstraat richting het noorden/Tubbergen en in mindere mate voor de Holtwijkerstraat.
  • In alle drie gespreksrondes geven de deelnemers aan dat ze de maximale snelheid in de Bisschopsstraat op 50 km/u willen houden. De weg moet asfalt blijven, geen klinkers. De nadruk in de gesprekken lag vooral op het veilig oversteken. 

Vervolg
De gemeente en provincie gebruiken alle ideeën en zorgen uit de gesprekken om te onderzoeken welke maatregelen mogelijk, haalbaar zijn. De resultaten worden verwerkt in een conceptontwerp, dat op in het eerste kwartaal van 2026 wordt teruggekoppeld aan inwoners en andere belanghebbenden of geïnteresseerden.

Oorspronkelijke plannen voor de rondweg

Wilt u teruglezen waarom de rondweg er zou komen en hoe het plan tot nu toe is verlopen? Hieronder leest u de achtergrondinformatie.

Waarom een rondweg?

In 2005 besloot de provincie Overijssel dat een rondweg nodig was. Het doel: het doorgaande verkeer uit de dorpskern halen. Dat zou zorgen voor:

  • minder drukte in het centrum,
  • meer verkeersveiligheid,
  • en betere doorstroming op de N343.

Provincie en gemeente hebben sindsdien gewerkt aan het uitvoeren van het plan. Door de stikstofregels kan de weg nu niet worden aangelegd. Daarom ligt het project voorlopig stil.

Veelgestelde vragen (Q&A)

Veel gestelde vragen rondweg Weerselo

De stikstofregels zijn strenger geworden. Het oorspronkelijke idee was om de extra stikstofuitstoot te compenseren door stikstofrechten over te nemen van stoppende boeren. Helaas blijkt, op dit moment, de aanvraag voor een natuurvergunning niet vergunbaar vanwege juridische knelpunten. Hierdoor ontbreekt een planologische basis voor de aanleg van de rondweg en kan er geen omgevingsplan worden opgesteld. Zonder een natuurvergunning is het omgevingsplan niet uitvoerbaar.

Nee. Het plan is niet geschrapt, maar voorlopig uitgesteld. Als de regels veranderen of er een oplossing komt, kan het project in de toekomst misschien alsnog doorgaan.

Omdat de rondweg nu niet mogelijk is, nemen gemeente en provincie andere stappen om de leefbaarheid en verkeersveiligheid in Weerselo te verbeteren. Zo kunnen we toch vooruitgang boeken.

  • De Bisschopstraat (N343) wordt opnieuw ingericht.
  • De Legtenbergerstraat wordt opnieuw ingericht.

Beide maatregelen dragen bij aan een veiliger en rustiger dorpskern.

De gesprekstafels vonden plaats op 24 september bij Partycentrum Ensink in Weerselo. Tijdens deze bijeenkomst dachten inwoners mee over de plannen voor de Bisschopsstraat en de Legtenbergerstraat. De gesprekken leverden waardevolle inzichten op. Een samenvatting hiervan leest u hierboven.